Bez odpadu

Predstavte si, že si rifle prenajmete za mesačný poplatok – Bert van Son – Slovakia Going Zero Waste 2020

V septembri sme sa zúčastnili prvej online bezodpadovej konferencie na Slovensku – Slovakia Going Zero Waste 2020. Dozvedeli sme sa množstvo pozitívnych, ale aj alarmujúcich informácií.

To najzaujímavejšie z konferencie Vám chceme sprostredkovať na našom blogu – krátkymi článkami či reportmi z prednášok a diskusií. 🙂

Jedným zo zahraničných hostí bol pán Bert van Son, ktorý založil a vymyslel značku MUD JEANS – doing jeans differently. Táto holandská značka pôsobí na trhu od roku 2012. A čím je taká výnimočná?

Rifle vyrába, predáva, prenajíma ale aj poctivo posúva na recykláciu.

 

Bert van Son sa v dvadsiatich rokoch na čas presťahoval do Číny, kde získal veľa skúseností aj v podnikaní. Videl, že tam majú dobré továrne aj spravodlivo platených ľudí… no výroba tam bola celkovo lacnejšia. V Holandsku bol pred pár desaťročiami odevný priemysel veľmi rozvinutý (podobne ako u nás v Československu), no potom podnikatelia zistili, že sa to dá urobiť niekde lacnejšie… a výroba sa presunula do ázijských krajín.

Reálna cena riflí je však niekde úplne inde, ako vidíme vo väčšine obchodov. Všetky kroky, ktoré treba urobiť na to aby boli vyrobené – od rastu bavlny, farbenie, strihy, šitie, spotreba vody, pôdy…

Bert si spomína na najhoršiu vec, akú videl – v jednom čínskom meste tiekla modrá rieka – zafarbená od farieb džínsov. Vtekala do oceána a je zdokumentované, že zmodral aj oceán. A o toto presne ide – za lacnými odevmi sa vždy niekde skrýva tá ujma (na ľuďoch, zvieratách či životnom prostredí), ktorá by nebola, keby sa veci vyrábali udržateľnejšie.

Udržateľnejšie=vyššie náklady na výrobu=vyššia predajná cena.

 

 Zdroj foto: StockSnap z Pixabay

 

Bert van Son sa so svojimi spoločníkmi vrhol na cirkulárny dizajn. Základnými piliermi bola kvalitná organická bavlna, regionálne zdroje a výroba.

V roku 2012 keď začínali, bol pojem cirkulárna ekonomika relatívne nový. Nehovorilo sa ani toľko o zero waste alebo dopade človeka na zmenu klímy. Iste, bolo všeobecne známe, že je potrebné znížiť spaľovanie fosílnych palív, že je to škodlivé pre klímu… No dnes je všetko inak.

O životnom prostredí hovorí oveľa viac ľudí. Rozmýšľame nad tým, že jesť mäso každý deň nie je tak dobrý nápad, že časté lietanie lietadlom rapídne zvyšuje našu uhlíkovú stopu… Dávame pozor na to, čo jeme a z akých je to zdrojov, a takisto je to aj s oblečením. Ak si vezmete nejaký umelý materiál, napustený rôznymi toxínmi, ktoré sú prijímané našou pokožkou (čo je náš najväčší orgán), zaujímame sa o to, z čoho a odkiaľ naše veci pochádzajú… to vedomie “konzumenta” sa naozaj zvyšuje. Bert dodáva: verím, že asi aj mnoho rakovinových ochorení pochádza z tohto zdroja.

 

Prečo sa rozhodli vyrábať práve džínsy?

Dá sa podnikať naozaj so všeličím, ale Bert na začiatku svojej prednášky vysvetlil, prečo sa rozhodol práve pre rifle. Mal k tomu viacero dôvodov –  chcel robiť biznis inak ako ostatní, bojovať proti lacnej rýchlej móde, ktorá sa nezaujíma o zdravie ľudí ani o stav životného prostredia. Vec ako sú rifle má doma takmer každý z nás a je to naozaj jedna z najčastejších textílií, a teda aj veľký znečisťovateľ už počas výroby. O udržateľnosti pri výrobe džínsov sa dá len ťažko hovoriť – pri pestovaní bavlny sa používajú pesticídy, spotrebuje sa obrovské množstvo vody a pôdy na pestovanie.

 

Zdroj foto:  bobbycrim z Pixabay

 

Bert nám pre predstavu povedal zopár čísiel:

 

2 miliardy džínsov sa predalo celosvetovo v roku 2017

16% všetkých použitých pesticídov sa používa práve pri pestovaní bavlny

10% všetkých emisií tvorí práve módny priemysel

7000 litrov vody je spotrebovaných na výrobu jedných riflí

spotreba a nákup oblečenia vzrástla za posledných 15 rokov o 60%

92 miliónov ton odpadu vznikne ročne vplyvom módneho priemyslu

1 nákladné auto plné textilu sa vyhodí každú sekundu

1% vyhodeného textilu sa premení na nové oblečenie

 

Ako teda tento udržateľný koncept funguje?

V MUD JEANS vymysleli koncept prenájmu riflí. Zákazník si môže vybrať a prenajať džínsy za 9,95€ mesačne.  Po 12 mesiacoch si ich môže nechať a nosiť ďalej, vymeniť a prenajať si iné alebo ich môže odovzdať na recykláciu, ak sú už vynosené alebo sa mu už nepáčia.

Štandardná predajná cena napríklad dámskych riflí je 119€. Zákazník môže pri nákupe získať na ne ešte určitú zľavu, ak odovzdá svoje staré džínsy do MUD JEANS na recykláciu.

Ak zákazník džínsy vráti po niekoľkých mesiacoch (zruší prenájom), v MUD JEANS ich vyperú a predajú ako vintage sériu.

Ak sú rifle moc vynosené (napr. ľudia v Amsterdame veľa bicyklujú, takže nohavice sú opotrebovanejšie), vyzbierajú určité množstvo džínsov a pošlú ich do fabriky do Valencie (Španielsko), kde sa recyklujú. Látka z riflí má veľmi pevné a kvalitné nite, takže sa dá dobre ďalej spracovať. Ak je látka kvalitná a drahšia, dá sa používať viackrát alebo dookola a vydrží dlho.

 

Obrázok prebratý z:  mudjeans.eu

 

V MUD JEANS sa snažia o jednomateriálové zloženie džínsov – nepoužívajú tie klasické kožené etikety, ale logo tlačené na látke; gombíčky/zapínanie je z nehrdzavejúcej ocele.

MUD JEANS sa však nešijú v Holandsku. V severnej Afrike (presnejšie v Tunisku, čo nie je od Európy vôbec ďaleko) spolupracujú s jednou fabrikou, v ktorej sa robí všetko – strihy, šitie, ale tiež pranie/preplachovanie/farbenie. Použitá voda prechádza cez čističku a mení sa na pitnú.

Technológie majú zatiaľ na takej úrovni, že pri výrobe nových džínsov vedia uplatniť 40% recyklovaného materiálu a 60% musia pridať novej bavlny  (ich cieľom je, aby v najbližších rokoch vyrábali 100% recyklované džínsy).  Do látky musia pridávať aj cca 2% elastanu, aby bola pružnejšia a pohodlnejšia.

Na recykláciu prijímajú nielen ich vlastnú značku, ale aj iné – pretože zistili, že cca po 20 praniach sa z látky vyplavia všetky pesticídy a škodlivé látky, takže bavlna by už mala byť nezávadná.

Snažia sa tiež o kompletnú transparentnosť aj napriek tomu, že nie je všetko ideálne a je čo zlepšovať.

 

Kto sú zákazníci MUD JEANS?

 

Bert hovorí, že sú to najmä ľudia, ktorým záleží na udržateľnosti. Ľudia, ktorí sú dobre informovaní – vedia, čo sa deje vo svete – napr. jogíni, vegáni, ľudia hľadajúci význam v práci a v živote, spriaznení s prírodou, s aktívnym životným štýlom a s otvorenu mysľou.

 

Zdroj foto: Jose Antonio Alba z Pixabay

 

MUD JEANS aj mimo Holandska

Majú pobočku v Ľubľane, v Prahe, ale u nás na Slovensku ešte nie. Firma si postupne robí prieskum, aký by bol o prenájom záujem. Najbližšie chcú otvárať obchod v Londýne.

MUD JEANS spolupracujú aj s menšími predajcami, ktorí chú umiestniť značku v ich obchode. Nenútia ich nakupovať obrovské množstvá s tým rizikom, že by ich mali predať neskôr v zľave alebo sa ich chceli inak zbaviť… MUD JEANS sú za filozofiu – kúp, koľko chceš /potrebuješ a potom to predaj.

Tieto džínsy sa dajú objednať aj online. Modely džínsov sú univerzálne – neriadia sa módnymi trendami, a teda sú moderné stále.

Na otázku, koľko “nájomcov” majú v súčasnosti, Bert úprimne odpovedal: okolo 3000, ale to preto, že túto formu prenájmu ešte neponúkame online (v súčasnosti sa už na stránke MUD JEANS dajú rifle nielen kúpiť, ale aj prenajať).

Zároveň jedným dychom dodáva, že na svete je obrovská konkurencia v značkách… Ľudom sa páči čo robia, ale to nestačí… od “páčenia” ku kúpe je veľmi dlhá cesta. Na prerazenie potrebujú veľa peňazí, najvyššiu možnú kvalitu materiálu a aj zmenu návykov u ľudí (špeciálne muži bývajú veľmi upnutí na jednu obľúbenú značku).

 

Zaujímavosti na záver

 

Džínsy doručujú kuriéri na bicykli. 🙂

MUD JEANS spolupracuje so Sea Shepherd (neziskovka na záchranu oceánskej fauny a flóry).

A prečo názov MUD JEANS? Mud znamená v angličtine blato (bahno, hlina) – je veľmi tvárne, dá sa využiť na mnoho účelov a dá sa vždy znovu použiť.

 

Zdroj informácií: voľná interpretácia prednášky v rámci Slovakia Going Zero Waste 2020

Autor: Darina Poláčková

Foto: pixabay.com, mudjeans.eu, úvodná foto:  PublicDomainArchive z Pixabay

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *